- Depression...

Nedstämdhet, ångest och sömnstörningar är vanliga symtom vid depression. Var fjärde man och varannan kvinna drabbas någon gång i livet av en djup depression.


Depressioner tillhör vår tids folksjukdomar och medför ett stort lidande för den som drabbas. Utan behandling kan förloppet bli långvarigt. Det är inte heller ovanligt med återkommande depressionsperioder. Trots att depressioner kan bli både djupa och långvariga, är behandlingsmöjligheterna goda. Det finns både psykoterapeutiska metoder (kognitiv terapi/KBT)  och läkemedel som har bra effekt vid depressionstillstånd.

Symtom
Det mest typiska symtomet vid depression är nedstämdhet. Sinnesstämningen är sänkt och den drabbade ter sig sorgsen eller ledsen. Man har lätt för att gråta och ser allt i svart. Den sänkta sinnesstämningen sitter i under lång tid och påverkas inte speciellt mycket av roliga eller positiva händelser. Det är omöjligt att bli glad. Nedstämdheten är både djupare och längre än vanlig vardagsdeppighet.

Ett annat vanligt symtom är sömnstörningar. Det kan vara svårt att somna eller också vaknar man mitt i natten eller ovanligt tidigt på morgonen. Sömnsvårigheter är ofta en vanlig orsak till att man söker hjälp.

Ångest och oroskänslor är också vanliga symtom i samband med depression. Ibland är ångesten så dominerande att man söker hjälp pga detta och inte pga nedstämdheten. Irritabilitet och vredesutbrott kan vara andra tecken på depression som lätt misstolkas och kanske döljer de övriga symtomen.

Koncentrationssvårigheter, som ofta yttrar sig som svårigheter att läsa eller se på TV ingår ofta i symtombilden. Ibland upplevs detta som att minnet fungerar dåligt. Man kommer inte i håg vad man läst eller tänkt att göra. Hos äldre personer misstolkas detta ofta som tecken på demens. Det är därför viktigt att man utreder minnesstörningar noga hos äldre då minnessvårigheterna vid depression går över när depressionen blir rätt behandlad.

Kroppsliga symtom som aptitlöshet, förstoppning och muntorrhet förekommer ofta tillsammans med de psykiska symtomen på depression. Värk, sveda och smärtor av olika slag kan också vara tecken på en bakomliggande depression, särskilt hos äldre människor. Depressionen påverkar hela människan, både kropp och själ. Den sexuella lusten och förmågan minskar eller upphör. Livsglädjen och vitaliteten försvinner. Ibland tar det sig uttryck i form av förlångsammade rörelser och ansiktsuttrycket kan bli stelt och livlöst. Den deprimerade orkar till slut inte föra ett vanligt samtal och kan t o m få svårt att svara på frågor.

Skuldkänslor och nattsvarta tankar färgar tillvaron och livet kan kännas meningslöst. Dödsönskningar och självmordstankar kan förekomma, säskilt vid djupa depressioner. Självmord kan ses som den enda och bästa utvägen.

 - Har ätit mina antidepressiva i lite mer 1 år nu. Då jag började med en halv tablett , 7 mg, ökat på till en hel tablett,  15 mg ! fungerade kanon bra! kände mig bra, mådde kanon. Nu fixar jag allt! Stark:)
Tills snart två veckorsen, då jag fick ett bakslag, och kände mig helt värdelös ÅTER IGEN! 

Önskar inte ens min värsta fiende den känslan...  

Gråter hela tiden,  har inte koll på läget, känner sig allmänt osocial, värdelös & sämst.
Sitter mest bara hemma, men har ju fått praktik nu, som jag går till 3 gånger i veckan.  Men det känns inte lockande,  inte roligt nånstans..  Kunde inte sova,  somnade vid 3 i natt,  vaknade igen vid 5 tiden. :S
  Så för att göra det bättre, NU, ska jag öka dosen ännu en gång! 15 mg, = 1 tablett, jag ska ta 1,5 tablett i en vecka... Så får vi se om livsgnistan kommer tillbaka till mig! Hoppas det, för jag vill inte må såhär.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback